söndag 29 september 2013

En söndagmorgon i slutet av september



En söndagmorgon i slutet av september tar jag med mig kameran och ger mig ut på en promenad för att se om jag kan utnyttja morgonljuset och ta någon bra höstbild. Som vanligt har jag inte rekat innan utan det hela har karaktären av ” på vinst och förlust”.




När jag kommer ned till vattnet är solen på väg upp och lyser på molnen. Soluppgångar är kanske inte bland de mest epokgörande motiven (faktiskt ganska trista om man ska vara ärlig…), men jag gillade färgerna och det vågräta mönstret av vatten, land, himmel och ljus och tar några bilder.

Ljuset är ännu ganska svagt och jag tar ett par fotografier på klippan och vattnet i ca 90 graders vinkel mot soluppgången (som är till vänster i bilden). Solen är fortfarande under horisonten. Jag gillar att klippan är svart och mörk men ändå glittrar svagt i ljuset.





Ljuset är fortfarande lite för dåligt för att fotografera färgsprakande höstmotiv. Men nu är faktiskt solen på väg upp över horisonten och bara inom någon minut kommer förutsättningarna att ändras. Jag tar en bild rakt mot den uppåtgående solen och får väl ärligt medge att det krävdes lite photoshop-pyssel för att få bilden att se ut så här. Men det är inte HDR, utan bara en exponering.




Där jag står vrider jag mig 90 grader till höger mot en liten rönn som blänker i solljuset och tar några bilder. 



Lite längre upp står en annan rönn. Morgonljuset faller nu tydligt in från vänster i bilden och det är ”något liknande” motiv som jag tänkte mig när jag gick ut på min morgonrunda.






På väg hem fotograferar jag några bilder i medljus på träd och lövverk.  



Väl hemma smakar det gott med kaffe och en frukost. En bra start på dagen!